FourSquare

FourSquare is net als het Nederlandse Feest.je een locatie-gebaseerde ‘check-in’ dienst. Twitter gaat over Wie (persoon) en Wat (status update). FourSquare gaat over Wie, Wat en Waar (plaats/context). Wat FourSquare leuk maakt is het spelelement; als je ergens in-checkt krijg je hier punten (‘badges’) voor. Wie de meeste check-in’s op een locatie heeft wordt ‘Mayor’ (burgemeester) van die plek. Daarnaast kun je tips toevoegen, bijvoorbeeld “de koekjes bij Bakkerij Bakker zijn super lekker!”. Iedereen die in-checkt bij Bakkerij Bakker kan deze tips lezen. In zijn simpelste vorm is FourSquare een digitale spaarkaart. Bedrijven kunnen FourSquare dan ook inzetten als marketingtool waarbij het netwerk-effect sterk aanwezig is. Als er veel mensen inchecken genereert dit veel belangstelling van anderen.

Waarom is het handig voor mij?
In de netwerkmaatschappij is het erg handig om te volgen wat anderen te doen, en zelf te vertellen wat je dagelijks doet. Als je ook laat weten waar je bent en van anderen weet waar zij zijn, kan dit leuke onverwachte ontmoetingen opleveren.

Stel je voor dat je naar een voetbalwedstrijd gaat. Als je incheckt in de Amsterdam Arena en je ziet dat hier meer van je vrienden zijn is dat een goede reden om af te spreken voor een biertje in de pauze. Zonder FourSquare zou dat veel minder makkelijk zijn. Dit fenomeen wordt wel ‘ambient awarenesss’ genoemd.

mei 2nd, 2011 door