Online dating gebaseerd op geolocatie [gastblog]

Online dating is niet langer wat het was; net al de meeste dingen op het internet is het onvermijdelijk veranderd en ontwikkeld naarmate de technologie zich verbeterde. Er is een recente wijziging in groei opgetreden van old-school datingwebsites zoals eHarmony en Match.com naar de nieuwe sociale datingsites zoals Badoo en Skout. Een van dergelijke technologische ontwikkelingen die een rol heeft gespeeld in het hervormen van online dating is de mogelijkheid om de geografische locatie van een ander lid te zien. Locatie is een belangrijk element voor datingsites, aangezien een hoop gebruikers mensen willen ontmoeten in hun eigen stad en niet gekoppeld willen worden aan mensen die honderden kilometers verderop wonen. Geolocatiefuncties worden daarom steeds meer een normaal onderdeel van datingsite-apps. De theorie is dat wanneer gebruikers de optie krijgen hun geografische locatie te laten zien, en de locatie kunnen zien van andere gebruikers in de omgeving, dit leidt tot meer contacten in het echte leven.

De uitbreiding van geolocatie-apps, die de locatie van de gebruiker kunnen bepalen via hun mobiele telefoon, bevestigt de verandering in trend van dating op basis van gemeenschappelijke interesses naar dating op basis van locatie. Mobiele platforms zoals de iPhone en Android zijn ideaal voor modern online dating. Alle nieuwe datingwebsites, zoals Mamboo, Skout, AreYouInterested, TheComplete.me, Zoosk en Badoo bieden iOS-apps aan. Badoo is van deze netwerken één van de snelst groeiende en hun groei werd bevorderd door mensen die via hun mobiele telefoon de website bezochten. Badoo maakt gebruik van een locatie-trackingsysteem in de telefoons van hun leden, zodat ze naar andere leden kunnen zoeken in hun omgeving. Badoo-leden kunnen hun locatie onthullen waar ze ook zijn – wat ideaal is voor mensen die andere mensen willen ontmoeten die ze er leuk uit vinden zien of als ze op bepaalde plekken zijn en daar mensen willen ontmoeten, zoals festivals, sportwedstrijden, vakanties of zelfs uitgaan in hun eigen stad.

Sommige mensen zijn begrijpelijkerwijs voorzichtig met het onthullen van hun locatie, zoals diegenen die geen interesse hebben in het ontmoeten van andere leden. Skout, bijvoorbeeld, heeft hiervoor een locatie-app met een ingebouwde notificatie-service ontwikkeld. Deze service waarschuwt gebruikers voor elk ongewenst contact. Dankzij functies zoals toegang tot privé-blogs en privé-chatten kan de gebruiker alleen contact opnemen met mensen die hij of zij wil ontmoeten.

De opkomst van online dating op basis van geolocatie is een combinatie van vraag en technologische ontwikkeling. Geolocatie-apps hebben bijgedragen aan de groei van nieuwere sociale datingsites en lijken nu een essentieel onderdeel te zijn bij het ontmoeten van mensen via internet. Match.com en diens traditionele equivalenten zijn ook apps gaan gebruiken, maar tot nu toe zonder op locatie gebaseerde faciliteiten. De begrijpelijke redenen hiervoor zijn onder andere dat ze denken dat hun gebruikers niet benaderd of gestoord willen worden op plekken zoals in de supermarkt, zonder make-up, en dat ze de voorkeur geven aan traditionele manieren van online dating. Of dit verandert in de toekomst moet nog blijken, maar wat duidelijk is, is dat online dating gebaseerd op geolocatie een ander product is van onze technologische ontwikkeling. Het lijkt erop dat het een belangrijk element gaat worden in de toekomst van online dating. Mensen gebruiken steeds meer hun telefoon voor dingen zoals apps dan dat ze hem gebruiken om met mensen te spreken. Zo is het nu eenmaal. Geolocatie-apps van bedrijven zoals Foursquare werden eerst gebruikt door mensen om hun locatie met hun vrienden te delen. De potentie van de app bleef niet onopgemerkt in de online datingwereld, en nu is er geen weg meer terug.

Over de auteur: Alexandru Rotaru is een online marketingexpert die gespecialiseerd is in sociale media, online technologie en communicatie. In de afgelopen jaren heeft Alexandru zijn medewerking verleend aan veel zakelijke publicaties, waarvoor hij artikelen en marketing gerelateerde gidsen heeft geschreven

juli 18th, 2012 door