Wat is een goede tweet?

Indien je pas net begonnen bent met Twitter, vraag je misschien af; wat moet ik nu voor tweets plaatsen? Vier onderzoekers van verschillende universiteiten hebben een zogenaamde content analyse gemaakt van ruim 40.000 tweets [PDF]. Dit betekent dat ze een grote groep mensen hebben gevraagd om deze berichten te beoordelen met; interessant, middelmatig en niet lezenswaardig.

Vragen gesteld aan volgers wekken het minst irritatie op. Tweets over hoe iemand zich voelt of wat hij of zij aan het doen is, worden het minst gewaardeerd. Dit is interessant, omdat Twitter zelf haar gebruikers vroeger de vraag stelde “wat ben je aan het doen?”

Tweets die wel worden gewaardeerd zijn informatieve en grappige berichten. Korte tweets worden gewaardeerd, maar langere tweets met links hebben een grotere kans hebben om aangeklikt te worden, dan korte met een link. Tweets tussen de 120 en 130 karakters lang met een link het hoogste aantal click-through rates halen. Dit is logisch, omdat als je voor het originele bericht de maximale 140 tekens gebruikt, een retweeter het bericht moet gaan inkorten. Dit, omdat anders zijn of haar @gebruikersnaam er niet meer extra bij in past.

In de regel worden tweets met ‘@,’ en‘RT,’vaker aangeklikt worden, net als tweets gepost op vrijdag, zaterdag en zondag. Echter, overmatig gebruikt van hashtags en @mentions wekt irritatie bij veel twitteraars.

Uit het onderzoek komen 7 regels voor een goede tweet voort:

  • houd het kort, maar niet te kort (voorzie mensen van context)
  • houd bepaalde (oninteressante) dingen voor uzelf (niet iedereen hoeft te weten dat u net boodschappen hebt gedaan of wat u vanavond gaat eten)
  • zeur niet (negativiteit doet het niet goed op sociale media)
  • voeg echt iets toe met uw tweet (bijvoorbeeld door uw mening te geven of extra informatie te verschaffen over een bepaald onderwerp)
  • laat oud nieuws links liggen.
  • Wie met Twitter bezoekers naar een blog of site wil trekken, doet er goed aan volgers eerst nieuwsgierig te maken.
  • En voor BN’ers, idolen, politici en voorbeeldfiguren: mensen volgen u om professionele inzichten te krijgen, niet om alleen maar op de hoogte gehouden te worden van persoonlijke, alledaagse gebeurtenissen.

ps; dit is het 100e bericht op Social Media Tools, yay!

februari 9th, 2012 door