...
Deel deze blog via:

 

Hoe werkt het Instagram algoritme?

Dit is een vraag waar nog steeds veel mensen mee worstelen. Het Instagram-algoritme blijft een complex onderdeel van Instagram, voornamelijk omdat het onzichtbaar is voor gebruikers.

Vroeger hanteerde Instagram een chronologische weergave, wat betekende dat je simpelweg de nieuwste foto’s bovenaan je tijdlijn zag.

Sinds 2016 maakt Instagram gebruik van een algoritme, en dit algoritme evolueert voortdurend. De basisprincipes blijven echter grotendeels hetzelfde.

Dit algoritme bepaalt welke foto’s bovenaan je tijdlijn verschijnen. Het begrijpen van hoe dit werkt, kan ervoor zorgen dat je foto’s en video’s hoger in de tijdlijn van je volgers worden weergegeven. Hierdoor kun je meer betrokkenheid genereren en je pagina laten groeien.

Zoals je weet, biedt Instagram meer dan alleen een tijdlijn voor content. In de loop der jaren heeft Instagram nieuwe functies geïntroduceerd, zoals IGTV, Reels, Stories en de Explore-pagina.

Deze blog zal zich richten op het algoritme van al deze Instagram-functies, zodat jij precies begrijpt hoe het Instagram-algoritme werkt en hoe je dit in je voordeel kunt gebruiken voor jouw succes op Instagram.

Hoe het Instagram algoritme werkt voor de tijdlijn

Instagram hanteert drie belangrijke pijlers die bepalen hoe jouw tijdlijn wordt samengesteld. Daarnaast worden deze drie hoofdpijlers aangevuld met drie aanvullende pijlers.

De drie grote pijlers voor de indeling van jouw Instagram tijdlijn zijn:

    1. Interesse
    2. Relatie
    3. Recentheid

De aanvullende pijlers voor de indeling van jouw Instagram tijdlijn zijn:

    1. Frequentie
    2. Volgen
    3. Gebruik

De drie grote pijlers voor de indeling van jouw Instagram tijdlijn

Pijler 1: Interesse

Instagram streeft ernaar om jouw tijdlijn te vullen met content waarvan ze denken dat je erin geïnteresseerd bent. Dus, als Instagram vermoedt dat je een specifiek type content leuk vindt, is de kans groter dat deze hoger in jouw tijdlijn verschijnt. Ze baseren deze beslissingen op jouw gedrag op het platform. Bijvoorbeeld, als je in verhouding veel foto’s van auto’s op Instagram leuk vindt, is de kans groot dat je meer auto-gerelateerde content op je tijdlijn zult zien.

 

Het is om deze reden ook van cruciaal belang om consistent gebruik te maken van Instagram. Dit stuurt positieve signalen naar het Instagram algoritme en biedt je publiek meer gelegenheden om met jouw content te communiceren.

Pijler 2: Relatie

De tweede belangrijke pijler is de relatie tussen twee gebruikers. Instagram is ontstaan vanuit het idee om het leven van je vrienden te volgen. Daarom probeert het algoritme content van je directe vrienden hoog in je tijdlijn te plaatsen. Instagram tracht te beoordelen wat de aard van de relatie is tussen jou en je volgers om dit te bereiken.

Instagram meet de relatie tussen jou en je volgers door o.a. de volgende punten:

 

    • Of jullie elkaars foto liken, of alleen dat 1 van de van 2 dat doet;
    • Of jullie reageren op elkaar;
    • Of jullie elkaar taggen in foto’s;
    • Of jullie elkaar DM’en;
    • Of jullie elkaars profiel regelmatig bezoeken.

Als jullie elkaar bijvoorbeeld vaak taggen in foto’s en jullie hebben al een tijdje een DM gesprek, dan is de kans groot dat jullie vrienden zijn.

Instagram zal dan de foto’s van die gebruiker bovenaan jouw tijdlijn plaatsen, want jij vindt het waarschijnlijk leuk om diegene zijn foto’s te zien.

Pijler 3: Recentheid

Het Instagram-algoritme houdt niet alleen rekening met de hoeveelheid betrokkenheid die een bericht krijgt, maar het is ook kritisch op de actualiteit van het bericht.

Het Instagram-algoritme controleert wanneer een bericht is geplaatst, omdat het altijd de meest recente en boeiende content in jouw tijdlijn wil weergeven.

Waarom? Instagram wil dat je zo lang mogelijk op het platform blijft, en nieuwe content kan ervoor zorgen dat je langer actief blijft. Bovendien beschouwen gebruikers oudere foto’s van 4 of 5 dagen als minder relevant.

De drie aanvullende pijlers voor de indeling van jouw Instagram tijdlijn

Pijler 1: Frequentie

Iedereen gebruikt Instagram op zijn eigen manier. De ene persoon brengt slechts een uurtje per week door op de app, terwijl een ander er bijna de hele dag op vertoeft. Het Instagram-algoritme past jouw tijdlijn aan op basis van deze gebruikspatronen. Als je veel tijd op Instagram doorbrengt, wordt jouw tijdlijn meer chronologisch ingericht.

Instagram streeft ernaar om je de nieuwste foto’s te tonen sinds je laatste bezoek, vooral als je veel tijd op het platform doorbrengt. Als je daarentegen minder tijd op Instagram besteedt, zal het algoritme zijn best doen om je de allerbeste content te presenteren, in plaats van de allernieuwste content.

Pijler 2: Volgend

Wanneer je veel mensen volgt op Instagram, staat het algoritme voor de uitdaging om te kiezen uit een grotere hoeveelheid content in vergelijking met wanneer je slechts een beperkt aantal mensen volgt. Als je veel mensen volgt, is de kans groot dat je niet alle foto’s van al deze mensen zult zien. Als je daarentegen maar een handjevol mensen volgt, is de kans groter dat je een aanzienlijk deel van hun nieuwe posts te zien krijgt.

Pijler 3: Gebruik

De manier waarop je Instagram gebruikt heeft invloed op hoe het Instagram-algoritme jouw tijdlijn samenstelt.

Als je veel tijd besteedt aan Instagram, zul je meer posts zien, omdat Instagram dieper graaft in zijn catalogus om content te tonen.

Als je aanzienlijk veel tijd op Instagram doorbrengt, kan het zelfs gebeuren dat je geen nieuwe content meer te zien krijgt. Op dat moment zal het algoritme je aanbevolen inhoud van nieuwe accounts presenteren, gebaseerd op je eerdere interacties.

Echter, als je dagelijks maar een paar minuten in de app doorbrengt, toont het algoritme je alleen de hoogtepunten van de dag.

 

Zo zet je het tijdlijn algoritme in jouw voordeel in

Naast het analyseren van jouw interesses op Instagram om jouw tijdlijn aan te passen, bekijkt het algoritme het ook vanuit het perspectief van je volgers.

Het algoritme streeft ernaar om binnen jouw interessegebied de allerbeste foto’s hoog in jouw tijdlijn te plaatsen. Er zijn verschillende manieren waarop interesse op Instagram kan worden geuit, zoals het bekijken van een post, een like geven of de post delen met je vrienden.

Het algoritme meet ook de aard van het engagement. Hierdoor probeert het algoritme nog gerichter de juiste content op jouw tijdlijn en die van jouw volgers te tonen.

 

Dit zijn de meest belangrijke meetpunten van engagement op Instagram

Volgens Instagram zijn de belangrijkste meetpunten voor de ranking van de feed:

 

    • Reacties plaatsen;
    • Liken;
    • Posts delen;
    • Weergaven.

Het Instagram algoritme voor Instagram Stories

Instagram Stories, die bovenaan je tijdlijn verschijnen, zijn meestal afkomstig van accounts waarmee je de meeste interactie hebt, ongeacht of dit via likes, reacties, verhaalweergaven of DM’s is.

Het Instagram Stories-algoritme hecht ook veel waarde aan actualiteit. Hierdoor wil het ervoor zorgen dat je altijd de nieuwste verhalen te zien krijgt van je favoriete accounts. Als je regelmatig interactie hebt met een account, zullen hun nieuwe verhalen steeds vooraan in de rij verschijnen zodra ze een nieuwe storie plaatsen.

Extra tip voor Instagram stories:

Daarom is het, met dit in gedachten, een goed idee om consistent te posten op Instagram Stories. Door regelmatig op Instagram Stories te posten, vergroot je de kans om kijkers te bereiken terwijl ze door hun dagelijkse verhalen bladeren. Hoe meer views je krijgt, hoe beter je ranking binnen het algoritme zal zijn.

Hoe het Instagram algoritme werkt voor de Instagram Explore Page

De Instagram Explore-pagina is een bijzonder waardevolle plek, omdat het een van de beste manieren is om ontdekt te worden door mensen die jouw pagina nog niet volgen. Dit biedt een versnelde mogelijkheid om te groeien op Instagram.

 

 

Het begrijpen van hoe het algoritme van de Explore-pagina werkt, kan je helpen om je pagina te laten groeien met nieuwe volgers.

Over het algemeen lijken het Explore Page-algoritme en het tijdlijnalgoritme op elkaar. Ze leveren beide content waarvan Instagram denkt dat je er het meest in geïnteresseerd zult zijn, gebaseerd op je eerdere interacties.

Je Instagram-tijdlijn bevat foto’s en video’s van accounts die je al volgt, terwijl de Explore-pagina bijna volledig bestaat uit content van accounts die je niet volgt.

De Explore-pagina blijft zich voortdurend ontwikkelen, met nieuwe onderwerpcategorieën (zodat je kunt kiezen welke content je op jouw Explore-pagina wilt zien) en geavanceerde zoekmogelijkheden die voortdurend worden geïntroduceerd.

Je kunt bijvoorbeeld zoeken op plaatsen, hashtags en accounts.

Dit suggereert dat het algoritme van de Explore-pagina goed op de hoogte is van de soorten content die op Instagram worden gepost. Gelukkig is het niet zo moeilijk als je zou denken om je posts op de Instagram Explore-pagina te laten verschijnen.

Het algoritme van de Explore-pagina probeert in feite mensen de beste en meest relevante content te tonen. Dus door voortdurend geweldige content te plaatsen, voorzien van sterke bijschriften en relevante hashtags, vergroot je aanzienlijk de kans om te worden getoond op de Explore-pagina.

 

Hoe het Instagram algoritme werkt voor IGTV en Reels

Het algoritme voor IGTV en Reels komt grotendeels overeen, wat de reden is waarom we deze twee voor het gemak samenvoegen.

Beide functies van Instagram zijn volledig gericht op video’s. Het enige verschil tussen hen is de lengte van de video’s. IGTV toont video’s die langer zijn dan 1 minuut, terwijl Instagram Reels video’s toont die korter zijn dan 30 seconden.

 

 

Voor zowel IGTV als Instagram Reels geeft het algoritme prioriteit aan content van de accounts waarmee je het meest interactie hebt, evenals het type posts waarmee je doorgaans bezig bent.

Op de Instagram Explore-pagina geeft het algoritme suggesties voor Reels en IGTV-video’s waarin je wellicht interesse hebt. Dit gebeurt op basis van wat Instagram denkt dat je leuk zult vinden, met behulp van een machine learning-model.

 

Dit is hoe je jouw IGTV video’s en Reels de beste kans kunt geven om gezien te worden door nieuw (en bestaand) publiek.

De truc is om het algoritme zoveel mogelijk te ondersteunen. Voor IGTV-video’s kun je bijvoorbeeld een preview van 1 minuut delen op je Instagram-feed, wat de initiële exposure vergroot en een positief signaal afgeeft aan het algoritme.

Voor Reels is het essentieel om ze altijd op je Instagram-feed te delen en te voorzien van relevante hashtags om de zichtbaarheid te vergroten.

Het begrijpen van het Instagram-algoritme is een uitgebreid onderwerp waar we veel over zouden kunnen bespreken. De punten in dit artikel vormen echter de basis, en deze basis is eigenlijk sinds de introductie niet veel veranderd.

Het belangrijkste om te onthouden is dat het algoritme voor elk type Instagram-gebruiker anders werkt. Gebruikers die veel tijd op Instagram doorbrengen, zien andere foto’s bovenaan hun tijdlijn dan gebruikers die slechts enkele minuten per dag op het platform doorbrengen.

Nu we ook meer inzicht hebben in het algoritme voor Reels en IGTV, merken we dat deze algoritmes zijn afgeleid van het algoritme voor de tijdlijn. Het draait erom dat Instagram voor elke gebruiker op individueel niveau de best mogelijke ervaring wil bieden.

Dus, dit is het overzicht van hoe het complete Instagram-algoritme werkt. Heb je nog vragen over het Instagram-algoritme? Laat ze gerust achter in de reacties!


Deel deze blog via:
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.